معصومه مبيني با بيان اينکه محتوا و معني تزکيه در تابلو \"تزکيه\" بيشتر نمود دارد، گفت: در تابلو جدال با نفس، تشعيري زيبا در حاشيه تابلو استفاده شده است .
وي با اشاره به کاربرد تشعير در حاشيه آثار، گفت: واژه تشعير در هنر نگارگري بدين معناست که هنرمند نقوش حيواني و گاه انساني را آنچنان زيبا با نقوش ختايي و اسليمي در هم مي آميزد که چشم انسان با دنبال کردن يک نقش ناخودآگاه به تصاوير ديگر نيز متصل شده و به همين ترتيب تمامي حاشيه را با چشم ميپيمايد.
اين کارشناس به استفاده از حيواناتي درنده خو و وحشي با صورتهاي زشت و پليد نشأت گرفته از شکل بدن انسان که حتي به يکديگر نيز آسيب مي رسانند در تابلو تزکيه اشاره کرد و بيان داشت: در بخش بالاي تصوير نيز، شمشيري در دست انسان با دو بال فرشته گونه که به مبارزه با اين صورتهاي حيواني بر خواسته، به تصوير کشيده شده است.
مبيني تفاوت اين دو تابلو را ترسيم بال انسان در تابلوي \"تزکيه\" به عنوان رهايي و عدم مشاهده آن در تابلوي \"جدال با نفس\" دانست و گفت: در تابلو \"تزکيه\" انسان به معناي واقعي کلمه به آزادي و رهايي رسيده اما در اثر \"جدال با نفس\" انسان همچنان در ابتداي راه اين مبارزه سخت و مشکل است.
وي با اشاره به شمشير دولبهاي ترسيم شده در اين دو اثر که تشبيه به شمشير ذوالفقار حضرت علي(ع) دارد يادآور شد: اين شمشير بيانگر مقابله حضرت علي (ع) به عنوان بزرگترين مرد مبارز با هواي نفس به منظور رهائي و آزادي است./119
انتهای پیام/